Siirry pääsisältöön

Miten kunnassa tehdään päätöksiä ja missä kohtaa kannattaa vaikuttaa?

 


Miten kunnassa tehdään päätöksiä ja missä kohtaa kannattaa vaikuttaa?


Kunnan päätöksenteko on vaiheittain etenevä prosessi. Pääsääntönä on, että mitä aikaisemmassa vaiheessa osallistut, sitä enemmän vaikutusmahdollisuuksia sinulla ja yhteisölläsi on. 


Jos päätettävänä oleva asia koskettaa sinun oikeuksiasi, olet asianosainen. Asianosaisella on oikeus lausua mielipiteensä ja esittää perustelunsa päätettävänä olevassa asiassa. Myös yhdistyksillä on mahdollisuus esittää mielipiteensä käsiteltävänä olevassa asiassa, jos käsiteltävä asia aiheeltaan kuuluu yhdistyksen toimialaan. 


Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi omakotiyhdistys ei sinällään suoraan voi puhua omakotitalojen omistajien äänellä, jollei sitä ole siihen erikseen valtuutettu. Mutta toimialansa puitteissa ok-yhdistys voi toki lausua mielipiteitään.


1. Vireilletulo: Asia voi tulla vireille kuntalaisen, valtuutetun tai viranhaltijan toimesta. Joskus liikkeellepaneva voima on lainsäädännön muutos tai kunnan tekemä sopimus (esim MAL).


2. Valmistelu: Asiaa valmistellaan päätöksentekoon selvittämällä sen vaikutuksia ja kustannuksia. Tässä vaiheessa pitää selvittää eri sidosryhmien näkemykset. Käytännössä viranhaltijat tekevät selvityksiä ja tuovat ne lautakuntien tietoon. Tärkeää olisi, että lautakunnan jäsenillä on selkeä näkemys siitä, mistä ollaan päättämässä ja mitä todennäköisiä vaikutuksia päätöksellä on. Esimerkiksi Killon mahdollista asemakaavamuutosta olisi pitänyt lautakunnassa arvioida sen osalta, miten se vaikuttaa alueen rakennusten ja tonttien arvon kehitykseen.


Valmisteluvaiheessa on tärkeää, että alan ammattilaiset esittävät asiansa ymmärrettävästi asianosaisille, yhdistyksille ja lautakunnan jäsenille. Kuntalaisen oikeusturvan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että lautakunnissa olisi jäseniä ja ainakin puheenjohtaja,  jotka hahmottavat päätettävänä olevien asioiden laajempia vaikutuksia.


3. Päätöksenteko: Tässä vaiheessa kunnan päätöksentekijä (viranhaltija, lautakunta, valtuusto tai kunnanhallitus) tekee päätöksen. Päätös voi olla hyväksyvä tai hylkäävä. Voidaan myös päättää, että asia palautetaan valmisteluun tai jätetään pöydälle. 


4. Täytäntöönpanovaiheessa tehdyt päätökset toteutetaan käytännössä.


5. Arviointia pitää tehdä, jotta voidaan oppia seuraavia vastaavia tilanteita varten ja hoitaa asiat paremmin, oikeudenmukaisemmin ja kestävämmin seuraavilla kierroksilla.


6. Muutoksenhakukeinoja on erilaisia eri toimijoille. Jos asian täytäntöönpano jämähtää muutoksenhakuvaiheeseen, voidaan olettaa, että valmisteluvaiheessa on jäänyt jotkin asiat selvittämättä. Tai sitten vain on erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on oikeudenmukaista ja mikä ei.


Lopuksi on hyvä muistaa Suomen kuntalain tarkoitus, joka ilmaistaan sen 1 §:ssä. Se kiteyttää kunnallisen itsehallinnon ydinajatuksen. 


”Tämän lain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa. Lain tarkoituksena on myös edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä.

Kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.”



Karri 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiitos kouluille ja hyvää kesää!

  Kouluissa alkoi kesäloma! Meidän perheessä 3 lasta päätteli kouluvuotensa. Vanhin lopetti peruskoulun ja siirtyy seuraavaksi lukioon. Keskimmäinen aloittaa syksyllä ylä-asteella ja nuorimmainen menee viidennelle luokalle. Tuntuu kuin juuri vasta olisimme saattaneet esikoisen melkein itsensä kokoinen reppu selässään eskarin pihalle. Elävästi muistan miten poika siellä Kurikankulman pihalla seisoi siististi jonossa odottaen sisään pääsyä. Siskot aloittivat myös koulutiensä samassa paikassa. Kurikankulman koulu oli vuosia perheen yhteisten kevätjuhlien, joulujuhlien, vanhempainiltojen ja vanhempainvarttien keskipiste. Opettajat olivat järjestään mukavia, empaattisia ja tsemppaavia. Suuri kiitos kaikille opettajille. Kurikankulmassa oli ihan omanlaisensa pienen koulun tunnelma. Turvallinen ja viihtyisä paikka aloittaa koulutie. Sittemmin lapset ovat siirtyneet Nuolialan koulun ja Naistenmatkan koulun välillä. Mahtuu heidän koulunkäyntiinsä myös ns Rantakoulussa opiskelu. Sillä nimellä mu

Isänmaallisuus ja mitä se minulle merkitsee

  Isänmaallisuus ja mitä se minulle merkitsee 4.6. juhlitaan puolustusvoimain lippujuhlan päivää. Silloin jaetaan ylennyksiä ja arvomerkkejä. Onnea kaikille ylennyksen tai kunniamerkin saaneelle!  Joskus itse ylennyksistä nauttimaan päässeenä tuntui päivä silloin normaalia juhlavammalta. Isänmaallisuuden ydin ei kuitenkaan minulle ole sotilasarvoissa tai kunniamerkeissä. Se on jotain mikä liittyy tähän yhteiseen maahan, luontoon, kulttuuriin, ihmisiin, oikeuskäsitykseen, tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin, turvalliseen lapsuuteen, turvattuun vanhuuteen, työntekoon, harrastuksiin, maaotteluihin, koulutukseen jne. Se on jotain jonka koen jollain tavalla omakseni, osaksi minua ihmisenä  ja suomalaisena. Se on oma isänmaani kaikkinen hyvine ja huonoine puolineen. Minulle isänmaallisuus ei tarkoita sitä, että linnoittaudumme suljettujen rajojen taakse tähän maahan tai tähän kuntaan. Terve isänmaallinen itsetunto tarkoittaa minulle sitä, että olen valmis kohtaamaan ja toivottamaan tervetulleeksi i

Näkökulma kestävään kehitykseen

  Näkökulma kestävään kehitykseen (Julkaistu Pirkkalainen lehdessä 19.5.2021) YK julkaisi 2015 kestävän kehityksen 17 osatavoitetta. Tavoitteena on luoda vuoteen 2030 mennessä parempi ja kestävämpi tulevaisuus kaikille. Kestävään kehitykseen liittyen erityisesti rahoittajat ovat alkaneet seurata mystistä 3 kirjaimen yhdistelmää, ESG. E (environment) viittaa ympäristöön liittyvään kestävään päätöksentekoon. S (social) viittaa yhteiskunnallisesti kestävään päätöksentekoon. G (governance) viittaa kestävään ja oikeudenmukaiseen hallinnolliseen  päätöksentekoon. Mitä vastuullisemmin toimivaksi organisaatio todetaan, sitä riskittömämpi sijoituskohde se on ja sitä edullisemmilla ehdoilla rahoitusta voidaan tarjota. Monesti kestävästä kehityksestä keskusteltaessa viitataan ympäristöarvoihin, mutta haluaisin nostaa esiin myös hallinnollisen kestävyyden.  Kunnan eräs ydintoiminto on erilaisten päätösten tekeminen. Tilanteita, joissa kuntalainen joutuu päätösten kohteeksi on useita. Mihin kouluun