Siirry pääsisältöön

Isänmaallisuus ja mitä se minulle merkitsee

 







Isänmaallisuus ja mitä se minulle merkitsee


4.6. juhlitaan puolustusvoimain lippujuhlan päivää. Silloin jaetaan ylennyksiä ja arvomerkkejä. Onnea kaikille ylennyksen tai kunniamerkin saaneelle! Joskus itse ylennyksistä nauttimaan päässeenä tuntui päivä silloin normaalia juhlavammalta.


Isänmaallisuuden ydin ei kuitenkaan minulle ole sotilasarvoissa tai kunniamerkeissä. Se on jotain mikä liittyy tähän yhteiseen maahan, luontoon, kulttuuriin, ihmisiin, oikeuskäsitykseen, tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin, turvalliseen lapsuuteen, turvattuun vanhuuteen, työntekoon, harrastuksiin, maaotteluihin, koulutukseen jne. Se on jotain jonka koen jollain tavalla omakseni, osaksi minua ihmisenä  ja suomalaisena. Se on oma isänmaani kaikkinen hyvine ja huonoine puolineen.


Minulle isänmaallisuus ei tarkoita sitä, että linnoittaudumme suljettujen rajojen taakse tähän maahan tai tähän kuntaan. Terve isänmaallinen itsetunto tarkoittaa minulle sitä, että olen valmis kohtaamaan ja toivottamaan tervetulleeksi ihmisiä muista kulttuureista, valtioista ja uskonnoista. Haluankin tehdä selvän eron terveen isänmaallisuuden ja nationalismin välille.


Koen, että isänmaani ytimen muodostaa yhteinen usko yhdessä tekemisen voimaan ja ihmisyyden kunnioittamiseen. Vapaan isänmaani yksi keskeisimmistä arvoista, jota olen myös itse eri keinoin valmis puolustamaan, on kaikkien ihmisten kunnioittaminen riippumatta heidän alkuperästään, ulkonäöstään, kulttuuristaan tai uskonnostaan. Haluan myös, että Pirkkala on osa tätä isänmaata, jossa kaikille annetaan tasa-arvoiset mahdollisuudet tavoitella ja rakentaa hyvää elämää itselleen, perheelleen ja koko yhteisölleen.


Ollaan yhdessä iloisia vapaasta, tasa-arvoisesta ja oikeudenmukaisesta isänmaastamme!




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiitos kouluille ja hyvää kesää!

  Kouluissa alkoi kesäloma! Meidän perheessä 3 lasta päätteli kouluvuotensa. Vanhin lopetti peruskoulun ja siirtyy seuraavaksi lukioon. Keskimmäinen aloittaa syksyllä ylä-asteella ja nuorimmainen menee viidennelle luokalle. Tuntuu kuin juuri vasta olisimme saattaneet esikoisen melkein itsensä kokoinen reppu selässään eskarin pihalle. Elävästi muistan miten poika siellä Kurikankulman pihalla seisoi siististi jonossa odottaen sisään pääsyä. Siskot aloittivat myös koulutiensä samassa paikassa. Kurikankulman koulu oli vuosia perheen yhteisten kevätjuhlien, joulujuhlien, vanhempainiltojen ja vanhempainvarttien keskipiste. Opettajat olivat järjestään mukavia, empaattisia ja tsemppaavia. Suuri kiitos kaikille opettajille. Kurikankulmassa oli ihan omanlaisensa pienen koulun tunnelma. Turvallinen ja viihtyisä paikka aloittaa koulutie. Sittemmin lapset ovat siirtyneet Nuolialan koulun ja Naistenmatkan koulun välillä. Mahtuu heidän koulunkäyntiinsä myös ns Rantakoulussa opiskelu. Sillä nimellä mu

Näkökulma kestävään kehitykseen

  Näkökulma kestävään kehitykseen (Julkaistu Pirkkalainen lehdessä 19.5.2021) YK julkaisi 2015 kestävän kehityksen 17 osatavoitetta. Tavoitteena on luoda vuoteen 2030 mennessä parempi ja kestävämpi tulevaisuus kaikille. Kestävään kehitykseen liittyen erityisesti rahoittajat ovat alkaneet seurata mystistä 3 kirjaimen yhdistelmää, ESG. E (environment) viittaa ympäristöön liittyvään kestävään päätöksentekoon. S (social) viittaa yhteiskunnallisesti kestävään päätöksentekoon. G (governance) viittaa kestävään ja oikeudenmukaiseen hallinnolliseen  päätöksentekoon. Mitä vastuullisemmin toimivaksi organisaatio todetaan, sitä riskittömämpi sijoituskohde se on ja sitä edullisemmilla ehdoilla rahoitusta voidaan tarjota. Monesti kestävästä kehityksestä keskusteltaessa viitataan ympäristöarvoihin, mutta haluaisin nostaa esiin myös hallinnollisen kestävyyden.  Kunnan eräs ydintoiminto on erilaisten päätösten tekeminen. Tilanteita, joissa kuntalainen joutuu päätösten kohteeksi on useita. Mihin kouluun